TRUTH: écht goede content bevat deze 5 onderdelen!

Iedereen houdt van een goed verhaal. Maar wanneer is een verhaal nu écht goed? Tijdens de conferentie Friends of Search 2019 vertelt keynote speaker Melanie Deziel ‘De vijf kenmerken van effectieve content’. Als oprichter van haar bedrijf Storyfuel is Deziel dagelijks bezig met storytelling. Volgens Deziel bevat goede content 5 elementen, samen te vatten in een woord: TRUTH. Dit staat voor Teach, Reputable sources, Uniqueness, Tension en Human connection. Ik licht ze je toe!

1. Teach – leer de lezer iets

‘Teach’ houdt in dat je de lezer iets leert met de content die je creëert. Deel informatie met de lezer die zij of hij nog niet kent. Er zijn verschillende vormen waarin je dat kunt doen. Bijvoorbeeld een Deep dive artikel, hierin leg je een bepaald onderwerp uitgebreid uit.

Een andere vorm om de lezer iets te leren, is via een Do-it-yourself of een How-to. Je leert hierin de lezer iets maken of doen. “People love watching 1-minute cookingvideo’s on Facebook. Nobody actually makes it, but everybody watches those video’s.”, grapt Melanie tijdens haar talk.

Kies voor ‘Profiles & features’ om mensen uit te lichten die bijdragen aan jouw dienst, product of succes. Bijvoorbeeld een klant of leverancier. Laat hen iets vertellen over hoe zijn in verbinding staan met jouw bedrijf.

Met ‘Behind the scenes’ laat je mensen een hele andere kant van je product of dienst zien. Een stukje geschiedenis kan ook interessant zijn. Haal foto’s uit de oude doos om de lezer iets te leren over de historie van je bedrijf, dienst of product.

2. Reputable sources – onderbouw je verhaal

Met ‘Reputable sources’ bedoelt Melanie Deziel externe bronnen die jouw verhaal onderbouwen. Je kunt hierbij gebruik maken van academische bronnen, zoals professoren of wetenschappers die jouw verhaal ondersteunen. Maar ook onderzoeken en studies over het onderwerp dat je aansnijdt in jouw verhaal. Haal een quote uit betrouwbare onderzoeken of link vanuit je verhaal naar deze bronnen.  

Een andere optie is om influencers in te zetten om jouw verhaal te laten vertellen. Let er wel op dat dit een risico met zich mee brengt. Maak duidelijke afspraken met de influencers waarmee je samenwerkt.

Tot slot adviseert Deziel om je bronnen divers te houden. Ga op zoek naar bronnen die buiten je bekende wereld liggen. Op die manier straalt jouw verhaal meer betrouwbaarheid uit.


3. Uniqueness – maak je verhaal uniek

In de huidige wereld is er veel concurrentie voor de aandacht van een lezer. Het is daarom belangrijk dat jouw verhaal uniek is en opvalt. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen.

Verwerk in je verhaal een element met ‘eerste’ of ‘enige’. Bijvoorbeeld ‘de enige dingen die je moet weten over goede content’. Of gebruik ‘beste’, ‘meeste’, ‘langste’ of ‘grootste’ in je verhaal.

Nu denk je misschien: dat is allemaal leuk en aardig, dat uniek zijn, maar in mijn branche zitten nog duizenden anderen die precies hetzelfde vertellen als ik. Denk dan aan jouw unieke verhaal. Als je bestemming (eindproduct of dienst) niet uniek is, vertel dan het verhaal hoe je daar komt of bent gekomen. Dat maakt jouw verhaal uniek.

Als de inhoud van je verhaal niet zo zeer uniek is, kun je ook gebruik maken van unieke formats. Je hoeft niet altijd in een tekst-vorm je verhaal te vertellen. Gebruik ook eens video, audio of als je echt creatief wil zijn: virtual reality.

4. Tension – spanning trekt de aandacht

“Tension… makes people pay attention.”, vertelt Melanie. Spanning trekt de aandacht van de lezer. Je kunt op verschillende manier een ‘spannend’ element aan je verhaal toevoegen.

Stel een vraag, waarop je verder in je verhaal een antwoord geeft. Aan het begin van dit artikel stel ik de vraag ‘wanneer is een verhaal nu écht goed?’. In de rest van het artikel worden de 5 elementen toegelicht, die een verhaal moet bevatten om écht goed te zijn.

Licht de risico’s uit van je vak of een bepaalde dienst die je uitvoert. Of vertel over de worstelingen die je meemaakt tijdens het uitvoeren van bepaald werk. Mijlpalen en prestaties zijn ook onderdelen die spanning kunnen toevoegen. Vertel over de (moeilijke) weg hiernaartoe. Hiermee kun je de lezer ook het ‘wij-gevoel’ geven, waardoor zij het idee hebben dat ze bijgedragen hebben aan het succes.

Een andere manier om spanning op te bouwen, is met een debat. Belangrijk is hierbij dat je niet één kant van het verhaal belicht, maar beide partijen aan het woord laat. Hoor en wederhoor!


5. Human connection – voeg een menselijk aspect toe

“People relate to people”, claimt Deziel. Het is daarom belangrijk om een menselijk aspect toe te voegen aan je verhaal.

Voeg aan je artikel foto’s toe van échte mensen. Geen standaard stockfoto’s. Geef een quote een gezicht en voeg daar een foto toe van degene die het zegt. Gebruik eens audio, waarin je mensen hoort praten.

Een menselijk aspect is belangrijk voor goede branded content. Zo kun je andere mensen laten vertellen hoe goed jij bent.

Goed verhaal, nu aan de slag

Een goed verhaal vertellen lijkt op deze manier misschien een hele uitdaging. Een tip: maak eerst een concept van je verhaal. Bepaal wat je wil vertellen en wie je doelgroep is. Bekijk daarna hoe je middels deze 5 elementen er een écht goed verhaal van kunt maken.

Goed verhaal nodig?

Neem contact op