marketing

Starten met SEO: complete gids voor beginners + gratis checklist!

Leestijd
9 minuten
Aantal lezers
0X
Auteur
Vera
Auteur

Wil je dat jouw website bovenaan komt in de zoekresultaten van Google? Start dan nu met SEO! Speciaal voor alle beginners hebben wij een complete zoekmachine optimalisatiegids samengesteld. Hierin staat stap voor stap hoe je jouw website optimaliseert.

Eerst even wat achtergrondinformatie. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. In het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO wordt ingezet om websites hoger te laten ranken in de zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo.

Wist je dat…
De meeste marketeers alleen optimaliseren voor Google. Afhankelijk van de doelgroep van je website is Bing ook de moeite waard om naar te kijken. Begin 2019 had Bing namelijk
een marktaandeel van 4,63% in Nederland.

SEO is op te delen in 3 verschillende onderdelen: content, techniek en links. Onder ‘content’ vallen de teksten en afbeeldingen van een website. ‘Techniek’ zijn de technische elementen die invloed hebben op SEO. En ‘links’ gaat voornamelijk over linkbuilding met externe platformen.

  • Een website met een CMS (Content Management Systeem). Hierdoor kun je zelf eenvoudig de content aanpassen en SEO-aanpassingen doorvoeren.
  • Een SEO-plugin voor je website. Bij Craft CMS gebruiken wij SEOmatic. Bij WordPress wordt veel gebruikgemaakt van Yoast.
  • (Iemand met) kennis van website development om de SEO technische aanpassingen door te voeren.
  • Een Google Analytics en Google Search Console account. Beiden zijn gratis tools.
  • Een of meerdere concrete doelen. Wat wil je bereiken met de inzet van SEO? Door dit concreet te maken, kun je gericht je website gaan optimaliseren. Een doel kan bijvoorbeeld zijn: meer sollicitaties op je vacatures of meer lezers op je blog.

1. Zoekwoordenonderzoek

Zoekmachine optimalisatie start je met een zoekwoordenonderzoek. Maak een lijst met woorden (of woordcombinaties) waarvan je denkt dat jouw klanten daar op zoeken bij jouw dienst of product. In de zoekwoordplanner van Google kun je nagaan of er op deze woorden ook daadwerkelijk gezocht wordt.

Keywordplanner Google
Voorbeeld van de keywordplanner van Google

In de keywordplanner zie je het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten op jouw zoekterm. Daarnaast geeft Google je ook direct een overzicht van vergelijkbare zoekwoorden. Kies hier uit de beste zoektermen waarop jij jouw website wil optimaliseren.

Belangrijk bij het zoekwoordenonderzoek is om goed na te gaan wat de intentie van de zoekopdrachten is. Als ik bijvoorbeeld zoek naar ‘Spanje’ kan ik op zoek zijn naar de locatie van dit land, een vakantie in Spanje of misschien een recent nieuwsbericht over Spanje. Typ ter controle jouw zoekwoorden in op Google en kijk naar de resultaten die naar voren komen. Komen die overeen met de zoekintentie die jij voor ogen had?

Als je al een tijdje Google Search Console aan hebt staan, kun je daarin zien waar jouw website momenteel op gevonden wordt.

2. Meta titles en descriptions

Een meta title en description zijn stukjes code die je op je website plaatst. De title is de titel en de description is de omschrijving van een pagina. Ze vatten samen waar de pagina over gaat. Deze tekst is vervolgens zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Meta titles en descriptions worden ook wel SEO-snippets genoemd.

Voorbeeld meta title en description in Google
Voorbeeld van de mobiele meta title en meta description in Google

Hoe schrijf je een goede meta title en description? Het belangrijkste is dat je denkt aan de doelgroep. Je schrijft voor mensen, niet voor robots. Houd je tekst daarom natuurlijk.

Meta title opstellen

De meta title is de paginatitel die je in de zoekresultaten ziet.

Lengte: max. 60 tekens

Bevat:

  • Beschrijving wat er op de pagina staat
  • Merknaam
  • 1 keyword
  • Unique Selling Point (bijvoorbeeld ‘voor 23:59 uur, morgen in huis’, ‘gratis advies’ of ‘goedkoopste’)

Meta description opstellen

De meta description is de paginabeschrijving die je in de zoekresultaten ziet.

Lengte: max. 120 tekens

Bevat:

  • Beschrijving wat er op de pagina staat
  • Keyword of synoniemen van keyword (plaats deze zo ver mogelijk vooraan)
  • Een Call To Action (lees meer/vraag een offerte aan/solliciteer nu)

3. Afbeeldingen

Afbeeldingen op je website zijn net zo belangrijk als de teksten.

Alt-tag

De image alt-tag, ook wel alt-tekst, is de titel die aan een afbeelding hangt. Deze vat samen wat er op de afbeelding te zien is. Voor zoekmachines is een alt-tag belangrijke extra informatie. Google en Bing kunnen zo lezen wat er op de afbeelding staat. Ook voor mensen met een visuele beperking is de alt-tag van belang. Speciale software kan de alt-tag voorlezen wanneer de bezoeker met de muis over deze afbeelding gaat.

Voorbeeld alt-tag
Rechts in de code zie je een voorbeeld van de alt-tag bij de geselecteerde afbeelding

De afbeelding naam, zoals je hem opslaat op je computer, doe je met tussen elk woord een midden streepje (-). Google leest midden streepjes als spaties. Liggende streepjes worden door Google genegeerd.

Voorbeeld:
Logo-webtraders.jpg leest Google als ‘Logo webtraders’.
Logo_webtraders.jpg leest Google als ‘Logowebtraders’.

Grootte van afbeeldingen

Wanneer je afbeeldingen op je website plaatst, let dan op de grootte. Een grote afbeelding is zwaar in kb’s. En zware afbeeldingen maken je website langzaam (later daar mee over onder het kopje ‘Techniek’).

Een goede standaard om naar te streven is een maximum van 1MB voor alle afbeeldingen op één pagina. Dus bijvoorbeeld 4 afbeeldingen van maximaal 250 kb.

Om afbeeldingen te verkleinen bestaan verschillende tools. Je kunt Photoshop gebruiken, maar ook een online tool zoals Tinypng.com.

4. De website tekst

De teksten op je website maak je via het CMS eenvoudig SEO-proof. Er zijn verschillende punten waarop je jouw teksten optimaliseert.

H1 koppen

Verwerk in je H1 koppen de belangrijkste zoektermen waar je op gevonden wil worden. Kies per pagina een andere zoekterm uit waarop je wil indexeren. Anders concurreer je met je eigen pagina’s.

300 woorden

Schrijf minimaal 300 woorden per pagina. De zoekmachine heeft op die manier voldoende content om te bepalen waar jouw website over gaat en of het relevant is voor bezoekers.

Keyword in eerste alinea

Verwerk in de eerste alinea het belangrijkste keyword. Kies er in de opvolgende alinea’s voor om synoniemen te gebruiken van dit woord. Wanneer je een bepaald keyword te veel noemt in de tekst, ziet Google dit als spam. Je website daalt dan in de zoekresultaten.

Tussenkopjes

Gebruik tussenkopjes om je tekst leesbaar te maken. Dit is niet alleen goed voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines. De content is op die manier goed te scannen.

5. URL/slug

De URL van je website speelt een belangrijke rol in SEO. Wanneer het belangrijkste zoekwoord in jouw URL verwerkt zit, heb je al een stapje voor. Kies je domeinnaam daarom tactisch. Uiteraard wil je jouw merknaam als domein, maar kun je jouw dienst of product ook in de URL verwerken, overweeg dat dan eens.

Slug

Naast je domeinnaam is de slug, het gedeelte achter de /, ook belangrijk. Denk bij het aanmaken van nieuwe pagina’s goed na over welke tekst je hier gebruikt. In de meeste CMS-systemen wordt de paginatitel automatisch de slug. Wees er dus op bedacht dat je deze nog aanpast.

URL-lengte

Voor de leesbaarheid van je URL is het belangrijk om een zo kort mogelijke slug te gebruiken. Beperk de lengte van je URL tot maximaal 65 tekens. Haal woorden zoals ‘en’, ‘of’ en ‘een’ uit de URL.

1. Snelheid

De snelheid van je website is prioriteit 1 voor Google. Je kunt hele mooie animaties, video’s en foto’s op je website plaatsen. Maar als je website daardoor langzaam wordt, geeft Google je minpunten in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw website snel laadt.

De volgende onderdelen hebben invloed op de laadtijd van jouw website. Hier komt een techneut met verstand van webdevelopment bij van pas.

CSS en Javascript

CSS en Javascript zijn stukjes code op de website. Verwijder overbodige CSS- en Javascript-bestanden. Bijvoorbeeld van lettertypes en plugins die je niet gebruikt. Bestanden die moeten blijven staan, voeg je samen in één JavaScript-bestand en één CSS-bestand.

Lazy loading

Eerder in dit artikel hebben we het gehad over afbeeldingen verkleinen. Wat je nog meer kunt doen is lazy loading toepassen op je afbeeldingen. Dit betekent dat je afbeeldingen pas inlaadt als ze bezoeker bij die afbeelding op de pagina is. Bijvoorbeeld dat afbeeldingen onderaan de pagina pas ingeladen worden als je naar beneden scrolt. Dit zorgt ervoor dat de website niet eerst alle afbeeldingen hoeft te laden, voordat jij de website fatsoenlijk kan gebruiken.

Tegenwoordig is dit in Google Chrome eenvoudig toe te passen, door simpelweg in de code een stukje toe te voegen bij de afbeelding.

Lazy Loading in Google Chrome
Voorbeeld van de Lazy Loading code in Google Chrome. Toegepast op de afbeeldingen in dit blog.

Plugins en tags

Plugins en tags zijn stukjes code die je toevoegt aan je website. Bijvoorbeeld een plugin voor SEO en een tag voor Google Analytics. Deze extra stukjes code zorgen ervoor dat de laadtijd van jouw website langzamer wordt. Denk daarom, bij elke plugin en tag die toe willen voegen, goed na of je ze écht gaat gebruiken en of ze het gewenste resultaat opleveren.

Tools

De snelheid van je website check je met deze tools:

1. PageSpeed Insight

2. Pingdom

3. Lighthouse

Lighthouse audit in Google Chrome
Rechts zie je een voorbeeld van de Lighthouse Audit. Deze is de benaderen via 'inspecteren' in Google Chrome. (Voor Mac: ⌘ + Option + i en voor Windows: CRTL + Shift + i)

2. Https

Zoekmachines vinden het belangrijk dat zij bezoekers naar veilige websites sturen. Om onderscheid te maken tussen veilige en niet veilige websites wordt er gewerkt met SSL-certificaten.

Een SSL-certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server van jouw website en een browser (zoals Chrome of Safari).

Standaard heeft een website voor de URL ‘http’ staan. Website met een SSL-certificaat hebben ‘https’ voor de URL staan. Tegenwoordig krijg je bij websites zonder SSL een melding dat de website onveilig is.

Via de hostingpartij van je website vraag je een SSL-certificaat aan. Zij installeren dit vervolgens op jouw website.

3. Sitemap

Een sitemap is een overzicht met alle pagina’s van jouw website. Zoekmachines gebruiken de sitemap om snel alle pagina’s van jouw site te indexeren. Dit zorgt ervoor dat de pagina’s zichtbaar worden in de zoekmachine.

Bij de oplevering van de websites die wij maken met Craft, zit altijd een sitemap. Gebruik je Wordpress, dan kun je zelf een sitemap maken met de plugin van Yoast. De sitemap upload je vervolgens eenvoudig via Google Search Console.

Voorbeeld sitemap uploaden
Voorbeeld voor het uploaden van een sitemap via Google Serach Console

4. Dode links

Dode links zijn URL’s op je website die niet meer bestaan. Wanneer iemand deze link toch aanroept, krijgt de bezoeker een 404-pagina. ‘Helaas, deze pagina bestaat niet meer’. Dit soort berichten wil je natuurlijk zo min mogelijk tonen aan je bezoekers.

Wanneer je een (belangrijke) pagina verwijdert of een URL wijzigt, voer dan een redirect door. Dit is een verwijzing van de oude URL naar een nieuwe URL.

Voor het instellen van redirects bestaan diverse plugins. Binnen Craft CMS installeren wij voor jou in het CMS een redirect manager. Hierin kun je zelf de doorverwijzingen aangeven van de URL’s.

1. Linkbuilding

Linkbuilding betekent het creëren van links die verwijzen naar jouw eigen website. Er bestaan interne links en externe links. Interne links zijn verwijzingen binnen jouw eigen website. Link bijvoorbeeld vanuit een blog naar een ander blog of naar een dienst- of productpagina. Externe links zijn verwijzingen van andere websites naar jouw website. De externe links dragen het meeste bij aan de vindbaarheid van jouw website.

Zoekmachines geloven namelijk dat des te meer relevante links naar jouw website, des te belangrijker jouw website is. Het algoritme van Google is inmiddels slim genoeg om te begrijpen wanneer een link relevant is en wanneer het spam is. Probeer de zoekmachines daarom niet voor de gek te houden door spamlinks te creëren.

Er bestaan verschillende soorten linkbuilding tactieken. De een kost veel tijd, de ander minder. De een heeft veel impact, de ander weinig. Dit zijn een aantal tactieken die je eenvoudig kunt uitvoeren.

Sponsoracties

Ga na of de verenigingen en goede doelen die jij steunt een link op hun website hebben naar jouw website. Vaak staan sponsors met naam en logo op de website van een goed doel of vereniging. Vergeet daarbij niet de naam (de alt-tag) van de link te controleren.

Gastbloggen

Schrijf vakinhoudelijke blogartikelen over jouw product of dienst. Bied deze artikelen aan bij grote platformen in jouw branche als gastartikel met een vermelding naar jouw website. In de marketingwereld zijn dat bijvoorbeeld Frankwatching, Marketingtribune en Marketingfacts.

Persberichten

Zijn er nieuwswaardige ontwikkelingen binnen jouw bedrijf? Bijvoorbeeld een overname, het winnen van een prijs of een deelname aan een grote (goede doelen) actie. Schrijf dan een persbericht en stuur deze naar de online nieuwsplatformen. Vermeld in je persbericht een link naar jouw website.

Infographic

Maak een infographic met informatie uit jouw vakgebied. Kies bijvoorbeeld voor resultaten van een onderzoek, feitjes uit een blog of een stappenplan. Publiceer de infographic op je website en op je social mediakanalen, zodat deze opgepikt kan worden door andere bedrijven.

2. Google Mijn Bedrijf

Meld je bedrijf aan bij Google. Via Google Mijn Bedrijf maak je een profiel aan voor jouw bedrijf. Je wordt daarmee extra zichtbaar in de zoekmachine van Google.

Voorbeeld van Google Mijn Bedrijf
Rechts zie je een voorbeeld van een Google Mijn Bedrijf account in de zoekmachine

Google Maps

Daarnaast wordt jouw bedrijf ook toegevoegd aan Google Maps. Dit is vooral gunstig voor de lokale vindbaarheid. Stel iemand zoekt naar een chocoladewinkel in Den Haag. En jij hebt een chocoladewinkel met een locatie op Google Maps in Den Haag. Dan komt jouw

Bing Places for Business

Heb je een internationaal bedrijf met vestigingen in het buitenland? Meld je dan ook aan bij Bing Places for Business. Dit wordt momenteel nog niet ondersteund in Nederland, maar wel in o.a. Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland, Groot-Brittannië en Amerika. Bing biedt zelfs de optie om je Google Mijn Bedrijf vestigingen te importeren.

Hulp nodig bij SEO?

Neem contact op

Onze online marketeers helpen je graag met het optimaliseren van de SEO van jouw website.

Vera