marketing

Social Media Week 2019: onze learnings

Leestijd
5 minuten
Aantal lezers
0X
Auteur
Linda
Auteur

Hoe kan je social media zakelijk het beste inzetten? En hoe creëer je goede content? Deze vraagstukken werden tijdens de Social Media Week 2019 (SMWNL) in Den Haag behandeld. Tijdens dit toonaangevende media en marketing event in museum Beeld en Geluid werden we bijgepraat over de socialmedia-trends van dit moment. Benieuwd naar onze learnings? Lees dan snel verder.

Leuk al die ontwikkelingen van socialmedia-kanalen, maar hoe kan je deze kanalen nou het beste zakelijk inzetten?

Consistentie is the key

Voor alle socialmedia-kanalen geldt: het is ontzettend belangrijk om consistent content te plaatsen. Of dit een aantal keer per dag, elke dag of één keer per week is; deze afweging kan je voor je eigen bedrijf maken. Maar wil je dat je in het geheugen van jouw doelgroep blijft hangen? Zorg dan voor consistentie.

Zorg voor unieke content per kanaal

Een Facebookpost maken en deze post vervolgens kopiëren naar andere socialmedia-kanalen als LinkedIn en Instagram is natuurlijk zo gepiept. Maar beter is om unieke content per kanaal te creëren, waarbij rekening wordt gehouden met de richtlijnen van het kanaal.
Zo leent LinkedIn zich bijvoorbeeld beter voor veel tekst en dien je bij Instagram korter van stof te zijn en aansprekend beeld te publiceren. Daarnaast is LinkedIn een zakelijk platform en kan je op Instagram een stuk losser zijn. Pas hier je contentkeuze op aan.

Maak van passieve lezers, actieve deelnemers

Gebruikers die door hun tijdlijn scrollen en de berichten die langskomen scannen: dit zijn passieve lezers. Als bedrijf wil je van deze passieve lezer een actieve deelnemer maken: een deelnemer die gaat reageren op je content, je content gaat delen. Een truc om dit te bereiken is om korte vragen te stellen, waar de gebruikers op kunnen reageren.

Social = social

Social media heet niet voor niks SOCIAL media. Wees daarom sociaal op social media: ga de interactie aan met gebruikers die reageren op jouw berichten op social media.

Presentatie RauwCC

SMWNL

Presentatie RauwCC

Presentatie Van Gogh Museum

SMWNL

Presentatie Van Gogh Museum

Fogg Behaviour Model

Psychologie verdient haar plek in elke contentstrategie volgens Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht van het Van Gogh Museum. Het Fogg Behaviour Model is een psychologische theorie die kan helpen de online betrokkenheid van jouw bedrijf te vergroten. Wil je iemand aanzetten tot conversie, dan verwacht je een bepaald gedrag van iemand. Dit gedrag is gebaseerd op motivatie x capaciteit x prompts. Wanneer je het gedrag wilt beïnvloeden, dan moet je dit gedragsveranderingsmodel toepassen.

Bij deze tonen wij een voorbeeld hoe wij dit gedragsveranderingsmodel hebben toegepast bij onze klant Youcar:

  1. Motivatie – vergroot de motivatie door in te spelen op sociale drijfveren
    De motivatie van de potentiële klant om een auto te huren, is dat de potentiële klant zich moet verplaatsen naar een bepaalde bestemming en veel bagage bij zich heeft. Gebruik maken van de fiets of het openbaar vervoer zijn daarom geen optie. Hij heeft daarom de keuze gemaakt om voor één dag een auto te huren. De potentiële klant is woonachtig in Waddinxveen, het dorp waar ook autoverhuurbedrijf Youcar gevestigd is. Omdat hij van kennissen uit de buurt positieve verhalen heeft gehoord over Youcar, besluit hij een kijkje te nemen op de website van het autoverhuurbedrijf.
  2. Capaciteit – verhoog capaciteit door gedrag te versimpelen
    Op de website vindt de potentiële klant een overzichtelijke prijslijst en een simpele reserveringsmodule. Hierdoor is het voor hem direct duidelijk wat de prijs voor het huren van de auto hem gaat kosten en hoe hij kan reserveren.
  3. Prompts – bied prompts aan om over te gaan op actie
    Omdat het black-friday is en er hierdoor 30% korting wordt gegeven op het hele assortiment, besluit de potentiële klant direct een huuraanvraag in te dienen. Dit is het moment waarop er conversie plaats vindt.

Experimenteer volop

Experimenteer met nieuwe socialmedia-kanalen. Onzeker of een bepaald socialmedia-kanaal een toevoeging is voor jullie bedrijf? Probeer het gewoon en experimenteer volop.

Kill your darings

Werkt een socialmedia-kanaal niet voor jullie bedrijf? Stop er dan mee. Onderhoud een socialmedia-kanaal niet ‘om het maar te hebben’ of ‘om er maar bij te horen’.
Focus je op de socialmedia-kanalen die wél resultaat opleveren.

SMWNL
SMWNL: Linda en Vera op de Social Media Week Nederland

Een socialmedia-kanaal valt of staat met goede content. Maar hoe creëer je content die opvalt en aanspreekt?

Snackable content

Trek door middel van snackable content de aandacht van de doelgroep. Snackable content is content die snel, zonder enige moeite kan worden geconsumeerd. Deze vorm van content speelt in op de korte aandachtsspanne die we online hebben. Snackable content, ook wel ‘short-form’ content genoemd, kan je zien als een soort voorgerecht of een trailer. Het warmt de consument op voor het hoofdgerecht of de film; de ‘long-form’ content. ‘Probeer de doelgroep dus te triggeren met Snackable content’, vertelt Marvin Pranger van Maglr.

Vertel een verhaal met je content

Vroeger in het – pré-social media tijdperk – toen mensen elkaar nog verhalen vertelden rondom een kampvuur over het gevecht met de beer van die dag, zat iedereen ademloos te luisteren. Beschouw dat kampvuur van vroeger als het social media van nu en deel mooie, persoonlijke verhalen. ‘Tekstuele content spreekt gebruikers vaak aan wanneer het persoonlijk en echt is’, vertellen Kim Stolk en Agaath Flikweert van de Hogeschool Rotterdam.

Visuele content

Visuele content is ontzettend belangrijk. Deze vorm van content valt niet alleen op, maar blijft ook beter in ons geheugen hangen. Online moet je binnen een paar seconden de aandacht van de consument trekken én vasthouden. Hier zijn foto’s, video’s en animaties de oplossing voor.

Design

Zorg ervoor dat de content verpakt is in een mooi design. ‘If content is king, design is the castle’ zoals Marvin Pranger het omschrijft. Hierdoor spreekt content meer aan bij de consument.

Zorg voor inbedding in de hele organisatie

Wie denkt dat alleen de marketingafdeling van een bedrijf voor content creatie moet zorgen, heeft het mis. Zorg ervoor dat de hele organisatie op de hoogte is van de socialmedia- kanalen van jullie bedrijf en stimuleer alle afdelingen om content te creëren. Heeft de HR-afdeling bijvoorbeeld een interessant congres bijgewoond? Stimuleer hen dan om tijdens dit congres wat foto’s en aantekeningen te maken. Zo kan de marketingafdeling hier bijvoorbeeld een blog van maken. Of laat een medewerker in het veld, bijvoorbeeld een bouwvakker, kapper of verpleegkundige een dag vloggen tijdens zijn of haar werkdag.
Zorg dat content creatie wordt ingebed in de organisatie en dat het hele team hieraan bijdraagt. Dit zorgt voor voldoende persoonlijke en gevarieerde content.

Data

Analyseer je content door middel van data. Welke content doet het goed en welke content levert weinig op? Op welk tijdstip bekijkt de doelgroep de content het meest? Dit is waardevolle data waarmee je je socialmedia-kanalen naar een hoger niveau kan tillen.
Door middel van data weet je of je op de juiste weg zit. Een tool als Coosto helpt om inzicht te krijgen in deze data.

Kortom, het leeft volop in socialmedia-land en er zijn genoeg mogelijkheden om social media zakelijk succesvol in te zetten. Onze handen jeuken om deze learnings toe te passen op de socialmedia-kanalen van jouw bedrijf!

Neem contact op

Kennismaken?

Geïnteresseerd in een samenwerking met onze marketingafdeling? Neem dan contact met ons op.

Vera