marketing

Social media trends voor 2020

Leestijd
2 minuten
Aantal lezers
0X
Auteur
Linda
Auteur

Socialmedia-kanalen blijven ontwikkelen. De ene na de andere update wordt doorgevoerd. Wat zijn de social media trends voor 2020? Wij praten jullie er over bij!

Instagram is momenteel wereldwijd aan het testen met het verbergen van likes. ‘Door deze verandering wordt het nóg belangrijker om authentieke en waardevolle content te creëren’, vertelt Dennis de Winter, creative bij RauwCC. Zorg ervoor dat je content spontaan, origineel en menselijk is.

Daarnaast komt Instagram met een nieuwe functie: Instagram Reels. Dit is een feature die erg veel weg heeft van de populaire applicatie TikTok. Het is een bewerkingstool in Instagram waarmee je, in synchronisatie met muziek en andere creatieve elementen, korte video’s van maximaal 15 seconden kan maken.

‘LinkedIn blijft een van de populairste socialmedia-kanalen voor bedrijven. Wist je dat je op dit kanaal #hashtags toe kan voegen aan je bedrijfspagina? Je krijgt dan een melding als er ergens op LinkedIn een bericht is geplaatst met die hashtag, zodat je er als bedrijf op kunt reageren’, vertelt social media trainer Elja Daae. Hoe handig is dat!? Op deze manier kan je bijvoorbeeld makkelijk de interactie aangaan met mensen uit je doelgroep en blijf je up-to-date met onderwerpen die in jouw branche spelen. Je kan in totaal drie hashtags toevoegen aan je bedrijfspagina.

Facebook = dood? Daar zijn de meningen verdeeld over. Facebookgroepen zijn echter nog volop in leven en daar kan je als bedrijf goed op inspelen. Communicatieadviseur Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht van het Van Gogh Museum geeft aan dat Facebookgroepen hen helpt met het opbouwen van relaties met fans van het museum. Zo besloot dit populaire museum, nadat het veel berichten kreeg van mensen die geïnspireerd op het werk van Van Gogh kunstwerken hadden gemaakt, de Facebookgroep ‘Van Gogh inspires’ op te richten. In deze groep delen leden hun kunstwerken, geïnspireerd op Vincent van Gogh. Op deze manier bouwen de leden een relatie met elkaar en het Van Gogh Museum op. De groep telt inmiddels ruim 36.000 leden. Overweeg daarom zeker om en Facebookgroep te starten voor de doelgroep van jouw bedrijf.

Whatsapp gaat vanaf volgend jaar starten met het plaatsen van advertenties. Het gaat om full-screen advertenties die te zien zullen zijn in de status-sectie van de applicatie. Een nieuwe kans om betaalde advertenties te plaatsen op dit populaire socialmedia-kanaal dus.

Waar TikTok voorheen voornamelijk gebruikt werd door (jonge) tieners, beginnen ook steeds meer bedrijven dit socialmedia-kanaal te ontdekken. Met TikTok kan je social media en muziek combineren en korte video’s maken. Na 15 seconden wordt de video automatisch opnieuw afgespeeld. Een tip van Elja Daee: zorg voor verandering in je TikTok video na 7 seconden. Dit zorgt ervoor dat mensen de video opnieuw gaan kijken, omdat een verandering in het beeld ze het idee geeft dat ze iets gemist hebben.

Neem contact op

Kennismaken?

Hulp nodig bij het ontwikkelen van je social mediastrategie? Wij helpen je graag!

Vera