Overzichtelijke rapportages in Google Data Studio

Hoe presteren onze online kanalen? Hoe zijn de resultaten vergeleken met vorig jaar? Via welke zoekwoorden komen mensen op onze website? Het antwoord op dit soort vragen vind je terug in Google Analytics en Google Search Console. Maar als je geen online marketeer bent die het heerlijk vindt om allerlei grafieken en tabellen door te spitten, zit je daar het liefst zo min mogelijk in.

Hoe mooi zou het zijn als je de belangrijkste cijfers over je online kanalen in 1 oogopslag ziet in een overzichtelijk dashboard? En hoe mooi als dat dashboard ook realtime wordt geüpdatet, zodat je altijd inzicht hebt in de laatste cijfers? Heel mooi toch? Goed nieuws: dit kan allemaal gemakkelijk geregeld worden in Google Data Studio.

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een gratis tool van Google waarmee je dashboards maakt. Je deelt het volledig zelf in en je kiest zelf welke informatie je laat zien. Het mooiste aan deze tool is dat je verschillende databronnen aan het dashboard kunt koppelen. Data Studio haalt de data vervolgens automatisch op. Je zet het dashboard dus eenmalig op en vanaf dan hoef je er in principe niks meer aan te doen. Alle informatie wordt realtime geüpdatet. Maak je nu nog handmatig dashboards of rapportages van jouw online kanalen? Dan kan Data Studio je een heleboel tijd gaan schelen.

Template van Google voor een Google Ads dashboard

Welke informatie kun je laten zien?

Je connect Google Data Studio gemakkelijk met andere diensten van Google, zoals Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, YouTube Analytics en Google Sheets. Sinds een tijdje is het ook mogelijk om andere bronnen aan je rapporten te koppelen door middel van connectors die door externe partijen zijn ontwikkeld. Zo kun je ook data van bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn in je rapporten laten zien.

Inzicht in je resultaten

KPI’s en doelstellingen

First things first. Zorg dat je jouw online doelstellingen en KPI’s scherp hebt voordat je met Google Data Studio begint. Op basis van deze doelstellingen en KPI’s richt je het dashboard in. Je meet zo alleen wat je wilt meten. In het dashboard zie je vervolgens perfect in hoeverre je de doelstellingen behaald hebt.

Voorkom data puking

Voorkom dat je teveel data laat zien. Het is een valkuil om elk interessant getal uit Google Analytics in je dashboard te willen verwerken. Probeer het te beperken tot de belangrijkste cijfers die echt iets zeggen over de doelstellingen. Je kunt eventueel meerdere dashboards maken. Bijvoorbeeld een voor de directie (waarin je jezelf beperkt tot cijfers over omzet, kosten, conversie en conversiepercentages) en een voor de marketingafdeling (waarin je dieper ingaat op de resultaten van de verschillende marketingkanalen). Natuurlijk kun je ook eens binnen het bedrijf rondvragen aan welke cijfers er behoefte is.

Voeg inzichten en aanbevelingen toe

Het is ook mogelijk om tekst toe te voegen aan je dashboard. Zo kun je jouw inzichten en aanbevelingen direct in het dashboard verwerken.

Een voorbeeld van één pagina van een dashboard. Een dashboard kan uit meerdere pagina’s bestaan.

 

Het dashboard delen

Het dashboard kan gedeeld worden via een uitnodiging (daarvoor heeft de ontvanger wel een Google-account nodig) of via een link. Google Data Studio heeft zelf (nog) geen mogelijkheid om het dashboard in PDF-vorm op te slaan. Er bestaat wel een Chrome extensie die dit mogelijk maakt. Een andere leuke optie: laat het dashboard op een groot scherm zien. Zo weet iedereen altijd hoe het ervoor staat.

Wil jij een overzichtelijk dashboard voor jouw organisatie?

Neem contact op met ons