Je webteksten als salesmachine

Je webteksten zijn als een verkoper in je winkel. Ze kunnen een geoliede salesmachine vormen die telkens weer zorgt voor verkopen. En het mooie? Deze verkoper is 24/7 aan het werk! Des te belangrijker dat jouw webteksten hun werk goed doen. Toch besteden veel bedrijven weinig aandacht aan hun teksten en wordt het schrijven ervan vaak als eenmalige klus gezien. Zonde! Door goed over je teksten na te denken én ze constant te verbeteren kun je jouw verkoopresultaten namelijk sterk verbeteren. In dit artikel lees je hoe.

1. Kies voor een specifieke doelgroep

Wil je dat je teksten jouw doelgroep echt pakken? Dan is het belangrijk dat die doelgroep voor jou heel duidelijk is. Je wilt dat potentiële klanten jouw teksten lezen en denken: dit gaat over mij. Dat is lastig als je doelgroep te groot is. Om iedereen aan te spreken zul je de teksten algemener moeten houden en dan voelt niemand zich écht aangesproken. Veel bedrijven vinden het eng om zo’n duidelijke keuze te maken, omdat ze bang zijn dat ze dan een deel van de markt laten liggen. Toch kun je jouw resultaten juist sterk laten groeien door jezelf te specialiseren. Uit die specifieke groep mensen zul je namelijk veel meer mensen kunnen overtuigen om iets bij je af te nemen.

2. Ken de problemen, angsten en verlangens van je doelgroep

Misschien heb je wel eens gehoord over het reptielenbrein. Dit is het oudste deel van je hersenen en is voornamelijk gericht op overleven. Dreigt er gevaar? Dan is het reptielenbrein het eerste dat reageert. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je wegduikt zodra er iets hard op je afkomt. Veel gedachtes komen hier niet bij kijken, het gaat puur op instinct. In je teksten kun je slim op dit krachtige oerinstinct inspelen. Het reptielenbrein reageert namelijk sterk op angst en problemen. Het ontwijken van problemen en gevaar is veel belangrijker voor je overleving dan het vervullen van verlangens. Je teksten zullen dus meer effect hebben als je het daarin hebt over het probleem dat jouw product of dienst oplost.

Soms is het heel duidelijk welk probleem dat is, soms moet je even doordenken. Een minder voor de hand liggende is bijvoorbeeld de fear of missing out. Het kan lastig zijn om echt tot het diepe probleem te komen. Het helpt dan om eerst op te schrijven welk probleem je oplost en om daarachter te zetten: en dat betekent… Stel je bent een SEO-specialist. Het probleem van de klant is dan: mijn website staat niet in de top 10 voor een belangrijke zoekterm. Maar het echte probleem is: mijn concurrenten zijn beter vindbaar dan ik en gaan er met mijn klanten vandoor. En dat betekent dan weer dat je omzet misloopt.

Los je echt geen probleem op? Dan kun je inspelen op een sterk verlangen. Je zult merken dat het inspelen op problemen, angsten en sterke verlangens makkelijker wordt als je een hele duidelijke doelgroep hebt.

3. Voeg persoonlijkheid toe aan je teksten

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Soms gun je een verkoper gewoon die verkoop. Niet omdat hij je zulke goede informatie geeft, maar door zijn persoonlijkheid. Misschien zijn er zelfs winkels waar je graag komt, omdat je hier altijd zo fijn geholpen wordt. Zo werkt het ook met teksten. Zorg daarom voor een duidelijk tone of voice. Zo voelt het alsof de teksten persoonlijkheid hebben en overtuigen ze nog meer. Pas die tone of voice aan op jouw ideale doelgroep, zodat zij zich erbij thuis voelen. Om te bepalen wat jouw tone of voice zou moeten zijn kun je eens nadenken over het volgende:

  • Formeel / informeel
  • Snel / langzaam (korte zinnen, lange zinnen)
  • Vernieuwend / gevestigd
  • Persoonlijk / afstandelijk
  • Lekentaal / vaktermen (afhankelijk van het niveau van de doelgroep)
  • Serieus / humor

Kijk niet alleen naar de doelgroep, maar blijf ook dicht bij de cultuur van je organisatie. Je kunt de plank namelijk flink misslaan als je dat niet doet. Zorg voor herkenning door je tone of voice door te trekken in al je teksten. 

Bol.com zet bijvoorbeeld vol in op humor:


4. Speel in op de customer journey

Jouw klanten leggen allemaal een bepaalde reis af voordat ze tot een aankoop overgaan. Dit noemen we de customer journey. Iemand die voor het eerst met jou in aanraking komt heeft andere behoeftes dan iemand die jou al langer kent. Leg alle stappen van de customer journey en de bijbehorende emoties en vragen daarom eens vast in een customer journey map. Dat kun je in een simpel Excelbestand doen, maar je kunt het ook uittekenen. Over het algemeen doorloopt een klant de volgende stappen:

  1. Oriëntatie
  2. Interesse
  3. Beslissing
  4. Retentie
  5. Upsell / cross-sell

Voor elke stap kun je vervolgens teksten maken. Speel daarbij in op de behoeftes die de klant op dat moment heeft.

Meestal is het slim om op de bovenliggende pagina’s (homepage, categoriepagina’s) te beginnen met korte teksten die vooral prikkelen, maar nog niet te veel de diepte ingaan. Naarmate je bezoekers dieper je website ingaan (productpagina’s, verkooppagina’s, FAQ) geef je ze meer specifieke en uitgebreide informatie. Ook vanuit je marketinguitingen kun je mensen doorsturen naar pagina’s die horen bij de juiste stap in de customer journey.

5. Blijf je teksten verbeteren

Van alle tips is dit de belangrijkste. Je teksten gaan pas echt goed hun werk doen als je ze constant blijft aanscherpen. Test, test, test! Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen:

Google Analytics

In Google Analytics kun je allerlei informatie terugvinden over de prestaties van je pagina’s. Hoe lang blijven bezoekers op de pagina en hoe ver scrollen ze naar beneden? Ondernemen ze de acties waarop jij aanstuurt? Om dit goed te kunnen meten is het handig om met micro conversies te werken. Dit zijn stappen die mensen zetten voordat ze tot een belangrijke (macro) conversie overgaan. Denk aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een PDF of iets toevoegen aan een winkelwagentje.

Hotjar

Hotjar is een hele handige tool. Je kunt er recordings mee opnemen, waardoor je precies kunt zien wat individuele bezoekers doen op je website. Een mooie manier om te kijken hoe je teksten gelezen worden. Waar pauzeren bezoekers even? Lezen ze echt of scrollen ze alleen snel over de pagina? En tot hoe ver scrollen ze? Aan de hand van deze informatie kun jij je teksten optimaliseren.

De klantenservice

Wat je klantenservice met je webteksten te maken heeft? Veel! Als jouw teksten niet duidelijk genoeg zijn zal een bezoeker namelijk afhaken óf contact opnemen met de klantenservice. Ga dus eens in gesprek met de klantenservice en achterhaal wat voor vragen vaak gesteld worden. Dat kan je veel mooie inzichten geven.

A/B tests

De mooiste manier om je teksten te verbeteren is door ze te A/B testen. Dit werkt vooral perfect voor pagina’s waar bezoekers een duidelijke actie kunnen ondernemen. Bij een A/B test zet je 2 versies van een element of een volledige pagina tegenover elkaar. De ene helft van de bezoekers krijgt versie A te zien, de andere helft versie B. Op basis van vooraf bepaalde criteria bepaal je welke versie het meest succesvol is. Je kunt een hele andere tekst testen, maar ook alleen een andere titel. Of je kunt testen wat een kortere of juist langere tekst voor effect heeft. De mogelijkheden zijn groot en je kunt meerdere tests inzetten op één tekst om de beste variant te achterhalen. Om significante resultaten te behalen heb je voor het uitvoeren van A/B tests wel voldoende bezoekers nodig.

Pakkende webtekst nodig?

Neem contact op!