marketing

6 take aways van Friends of Search 2020

Leestijd
5 minuten
Aantal lezers
0X
Auteur
Vera
Auteur

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen is een must in de online marketingbranche. Onze online marketeer Vera was onlangs bij Friends of Search in Amsterdam. Daar spraken vakspecialisten over de trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA. Dit zijn 6 take aways van de 2020-editie.

“Het vertrouwen van de gebruiker in advertenties is weg”, aldus Rik van der Kooi van Microsoft Advertising. Met cijfers toont hij aan dat meer van de helft van alle gebruikers ter wereld een Ad-blocker geïnstalleerd heeft. Microsoft moedigt marketeers aan om zorgvuldig het vertrouwen weer op te bouwen. In de nieuwe Edge browser nemen zij zelf het voortouw. De gebruiker kan bij het eerste gebruik van Edge Chromium zelf kiezen welke tracking opties hij of zij wil toestaan voor alle websites die bezocht worden via de browser. De opties zijn voorzien van een uitgebreide uitleg, zodat de gebruiker zelf een keuze kan maken. Een grote en belangrijke stap richting de privacy van de gebruiker.

Google Search Console is een gratis tool waarin je o.a. posities van je zoekwoorden bij kunt houden. Volgens technische SEO specialist Izzi Smith gebruiken de meeste marketeers deze tool nog niet too its full potential. Ze beargumenteert dat Google Search Console de meest betrouwbare bron is voor keyword ranking. Andere tools zoals Searchmetrics, Moz en Ahrefs gebruiken clickstream data van 3de partijen. GSC gebruikt data direct van de bron.

Izzi Smith geeft verschillende tips hoe je data kunt aflezen uit Google Search Console. Hierbij 3 tips:

  1. De aangegeven positie in GSC is gemiddeld. De ene dag sta je op positie 1 en de andere dag op positie 3, dan is je gemiddelde positie 2. De posities worden eerst links geteld van boven naar beneden, vervolgens rechts van boven naar beneden. Een uitgelichte SERP rechts is bijvoorbeeld positie 11 (op een pagina met 10 resultaten).
  2. Impressies worden gemeten voor zichtbare URL’s. Heb jij bij een resultaat meerdere URL’s staan? Dan krijgen al die URL’s 1 impressie, per keer dat ze gezien worden.
  3. Een klik op een link wordt geteld als een klik. Een vragen accordeon uitklappen in Google wordt niet geteld als een klik. Ook een verfijnde zoekopdracht link, die leiden naar andere Google SERP resultaten, wordt niet geteld als klik.

Het elektrische fietsenmerk Van Moof presenteert een case over de marketingaanpak die zij hebben toegepast. Het merk maakt o.a. gebruik van het bekende See, Think, Do, Care-model en het Help, Hub, Hero-model van Google. Goede content speelt een grote rol in de marketing van Moof. Diverse experience en how-to video’s vormen een belangrijke rol in het aankoopproces.

Het high-end fietsenmerk handelt eigenlijk alleen online, maar heeft ook geëxperimenteerd met een fysieke brandstore. Mensen konden daar een proefrit maken op een van de fietsen. Voordat je deze rit mocht maken, moest je een proefritverklaring ondertekenen. In eerste instantie was dit gewoon een papieren formulier, maar de marketingafdeling zag hier een kans. Het formulier is gedigitaliseerd en een e-mailadres werd opgenomen. Vervolgens werden de proefritten vergeleken met de online aankopen. Het effect van de offline marketing werd op die manier slim online doorgemeten.

Technische SEO is een groot en belangrijk onderdeel dat veel aandacht vereist met de frequente updates van Google. Houd goed in de gaten hoe deze updates jouw website beïnvloeden. Want zoals het antwoord bij Google vaak luidt: ‘it depends’. De updates kunnen wel of niet veel doen met jouw website, afhankelijk van hoe je hem hebt ingericht. Desondanks is en blijft performance een van de belangrijkste ranking factoren, dus zorg vooral dat je website snel en gebruiksvriendelijk is.

Martin Splitt van Google adviseert marketeers om structured data te gebruiken om Google beter te laten begrijpen waar je website over gaat. Daarnaast is er het afgelopen jaar verschillende nieuwe meta data ontwikkeld voor o.a. gesponsorde links en user generated content. Deze toepassingen doen niets anders dan de zoekmachine informeren over wat voor soort content dit is.

Splitt stipt nog aan dat voor veel websites nu Mobile First Indexing geldt. Websitebeheerders maken daarbij nog vaak de fout om belangrijke content (structured data, meta tags etc.) uit te sluiten op mobiel. Doe dat vooral niet.

Parkos is een bedrijf voor vliegveld parking. De organisatie is internationaal actief en presenteerde tijdens Friends of Search de manier waarop zij hun SEO strategie toepassen. Het belangrijkste daarvan was het creëren van lokale content en PR. Door de website en uitingen volledig in te richten op een specifiek land, creëer je meer vertrouwen bij de lokale bevolking. Localize everything! Parkos adviseert zelf om een native speaker in huis te nemen die deze content creëert.

Daarnaast is het voor SEO belangrijk om veel te testen en te monitoren. Kijk wat wel goed werkt en wat niet. Doe goed onderzoek naar de lokale zoekopdrachten. Enkele SEO toepassingen die goed werken voor Parkos:

  • HTML tables snippets en image carousels vergroten de zichtbaarheid in de zoekmachine
  • Keywords in breadcrumbs; verhoogde de CTR met 11%
  • Price snippets verhoogde de CTR met 5% en de prijs in de meta description verhoogde de CTR met 16% (ook al was dit niet de goedkoopste prijs in de resultaten).

De winnaar van de eerste Friends of Search SEO award is Slimster. De case waarmee de vergelijkingsdienst heeft gewonnen was de samenvoeging van 30 portals naar 1: slimster.nl. Bij de migratie lag de uitdaging o.a. op het behoud van de image search traffic. De focus lag op het creëren van de beste content, waarbij het behoud van bestaande afbeeldingen geen must was. Wel wilde Slimster het verkeer behouden dat via de afbeeldingen kwam.

Het bedrijf creëerde hiervoor geautomatiseerde image redirects. Er werd een script geschreven dat alle afbeeldingen op de oude server en het nieuwe CMS crawlde. Vervolgens stript het script iedere afbeelding tot binaire data en genereert hash. De hashes worden met elkaar gematcht. Voor iedere match wordt een NGIX redirect rule gemaakt en de afbeeldingen zonder match werden geredirect o.b.v. context. Dit resulteerde in duizenden optimale image redirects binnen een paar uur.

Daarnaast ontwikkelde Slimster een eigen CMS dat volledig ingericht is op SEO. Alle content (afbeeldingen, video’s, nieuws, blogs en producten) wordt voorzien van tags. Aan de voorkant op de website wordt dat getoond als ‘meer over’ een bepaald onderwerp. Op die manier wordt relevante content automatisch aan elkaar gelinkt.

Microdata wordt ook automatisch toegepast op de content. Door microdata begrijpt de zoekmachine beter waar jouw content over gaat. Mark-up voor tabellen, producten, prijzen en vraag-en-antwoorden zijn verwerkt in het CMS. Dit zorgt voor rich snippets in de zoekmachine, die weer CTR verhogend zijn en je meer zichtbaarheid geven.

Tot slot koos Slimster ervoor om thin content samen te voegen om zo meer waarde per pagina te creëren. Langere pagina’s bleken alleen niet altijd beter voor gebruikers. Vooral op mobiel steeg het bouncepercentage. De oplossing hiervoor waren anchors toepassen op lange pagina’s. Dit zijn ‘spring naar’ links. Door de juiste implementatie hiervan stonden deze anchors als sitelink in SERP resultaten in Google.

Anchor tag voorbeeld
Voorbeeld van een Anchor tag in de zoekresultaten

Meer weten over de SEO/ SEA-ontwikkelingen die aan het licht kwamen tijdens Friends of Search? Bekijk hier de presentaties van 2020.

Meer weten over SEO/SEA?

Neem contact op!

Wij delen graag onze inzichten en ervaringen over nieuwe digitale trends binnen design, tech & marketing

Vera