5 SEO tips voor Voice Search

De marketingtrend van afgelopen jaar en naar verwachting ook van 2019 is voice search. Zoekopdrachten geven met je stem wordt steeds populairder. We kennen Siri al, maar Google heeft sinds dit jaar ook een eigen assistent. Je stelt nu simpelweg een vraag aan je telefoon en vervolgens geeft de assistent je het antwoord.

De manier waarop je zoekt via voice search is anders dan bij text search. Het veranderen van de zoekopdracht heeft impact op je SEO. Maar wat is nu concreet het verschil tussen text search en voice search? En hoe optimaliseer je jouw SEO voor voice search? Wij geven je 5 tips.

voice search google

1. Gebruik vragende zoekwoorden

De zoekopdrachten via voice search zijn vaak vragen. Dit soort zoekopdrachten beginnen bijvoorbeeld met waar, wanneer, wat, hoe, waarom, welke of wie. Bij text search gebruik je eerder keywords. Daar laat je de vraagwoorden achterwege. Getypt zoek je bijvoorbeeld op ‘opblaasflamingo kopen’. In spraak zoek je meer op volledige zinnen, zoals ‘Waar kan ik een opblaasflamingo kopen?’. Verwerk daarom in je tekst, zoekwoorden zoals ‘Wat, hoe, waar, welke of wie’. Denk hier ook aan bij de meta titels en descriptions. 

2. Maak een veel gestelde vragen pagina (FAQ)

Via voice search doe je zoekopdrachten die natuurlijker en specifieker zijn. Je stelt de vraag net zoals je in het dagelijks leven praat. Google weet vervolgens ook gerichter antwoord te geven op deze specifieke zoekopdracht. Typend zul je bijvoorbeeld zoeken op ‘Levertijd bedrijf X’ terwijl je via spraak zoekt op ‘Hoe lang is de levertijd bij bedrijf X?’. Schrijf veel gestelde vragen over jouw bedrijf op een natuurlijke en specifieke manier uit en plaats deze op een FAQ-pagina.

3. Update je Google Mijn Bedrijf profiel

Voice search wordt meer mobiel en onderweg gebruikt. De lokale zoekresultaten worden daarin dus belangrijker. Google Mijn Bedrijf speelt een grote rol in lokale SEO. Vul daarom je GMB-profiel zo uitgebreid mogelijk in. Stimuleer je bezoekers ook om een review achter te laten via Google. Deze worden bij je Google Mijn Bedrijf profiel getoond.

4. Verwerk langere zoekwoorden in je tekst

Wanneer je typt, gebruik je shorttail zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘schoenen’. Bij voice search worden meer longtail zoekopdrachten gebruikt, bijvoorbeeld ‘zwarte schoenen voor vrouwen’. Verwerk daarom langere zoekwoorden in je tekst, zodat je hier beter op gevonden wordt.

5. Voeg structured data toe aan je website

Structured data is een stukje code dat je aan je website kunt toevoegen. Deze code bevat extra informatie over de data die op jouw pagina’s staat. Hierdoor kan de zoekmachine jouw websitepagina beter lezen. De gestructureerde gegevens zorgen er ook voor dat bepaalde informatie op je website overzichtelijker in de zoekresultaten wordt getoond. Voor Google Assistent en andere spraak assistenten is het belangrijk dat de informatie gestructureerd is, zodat zij het antwoord goed kunnen oplezen.


Meer SEO tips?

Neem contact op