5 SEO-tactieken die je in 2019 moet laten varen

Google verandert zijn algoritmes regelmatig. Wat je website een aantal jaar geleden naar grote hoogtes liet stijgen heeft nu soms maar weinig effect. Tijd dus om je tactieken aan te passen aan de huidige stand van zaken! In dit artikel vertellen we je welke SEO-tactieken je in 2019 beter kunt laten varen én hoe het dan wel moet. 

1. Voor elk zoekwoord een aparte pagina maken

Vroeger werkte het top als je voor elke zoekwoordvariatie een aparte pagina aanmaakte. Je kreeg dan bijvoorbeeld een pagina over ‘de leukste stedentrips’ en een pagina over ‘de beste stedentrips’. Dat is tegenwoordig niet meer nodig. Het zelflerende systeem achter Google wordt alsmaar slimmer en snapt daardoor context en kan verbanden leggen tussen verschillende woorden. Heb je meerdere pagina’s voor zoekwoorden die erg op elkaar lijken? Dan kunnen deze zelfs met elkaar gaan concurreren. Hoe het dan wel moet? Maak liever één langere pagina waarop je clusters van gelijksoortige zoekwoorden centraal stelt. Heb je momenteel veel van die losse pagina’s? Denk er dan eens over na om deze samen te voegen tot één superwaardevolle pagina. Vergeet de verdwijnende pagina’s dan trouwens niet met een 301-redirect door te sturen naar de nieuwe pagina.

2. Steeds exact hetzelfde zoekwoord gebruiken

Dit heeft te maken met het vorige punt. Google begrijpt de verbanden tussen woorden beter. Je hoeft dus absoluut geen kromme zinnen meer te maken om dat exacte zoekwoord er maar in te kunnen verwerken. Zinnen als ‘Op zoek naar een advocaat Rotterdam?’ zijn dus verleden tijd. Daar mag je best het woordje ‘in’ tussen zetten. Ook de zin ‘Onze advocaten zijn werkzaam in Rotterdam’ is prima! Dit is een superfijne ontwikkeling, want je kunt dus op een veel natuurlijkere manier gaan schrijven. Zo maak je niet alleen de zoekmachines blij, maar ook de lezer.

3. Losse domeinen aanmaken

Iedereen kent het grote succesverhaal van Coolblue wel. Ze maakten een heleboel domeinen aan, waarop ze specifieke producten verkochten. Laptops kon je kopen via laptopshop.nl en camera’s via camerashop.nl. Die extreem relevante domeinen zorgden er toen voor dat ze heel goed werden gevonden in de zoekmachines. Inmiddels hebben ze deze strategie weer laten varen. Ze hebben al hun domeinen samengevoegd tot één hoofddomein. Zo heeft de klant meer overzicht, wordt het makkelijker om te automatiseren en kunnen ze beter gebruik maken van upsells en cross sells. Maar ook voor SEO heeft het een groot voordeel. Andere websites linken vanaf nu altijd naar een pagina op het hoofddomein, waardoor de autoriteit op één domein wordt verzameld. Dat levert uiteindelijk een groter voordeel op voor de vindbaarheid dan dat relevante domein.

4. Structured data weinig aandacht geven

Voor veel bedrijven is structured data iets wat ze “ooit” nog moeten implementeren. Misschien moet je die “ooit” toch maar eens een beetje naar voren halen, want structured data wordt steeds belangrijker. De normale zoekresultaten krijgen minder plek en krijgen concurrentie van o.a. featured snippets. Om daarin terecht te komen is het belangrijk dat je structured data op orde is. Ook voor voice search is structured data erg belangrijk. Deze manier van zoeken stijgt in populariteit, dus des te meer reden om hier snel mee aan de slag te gaan! Om meer kans te maken in featured snippets en voice search helpt het trouwens ook als je jouw content schrijft in de vorm van een vraag met een antwoord (Q&A).

5. Snel, kort en veel

Even een blogje of snel een SEO-pagina maken heeft niet meer zoveel zin. De concurrentie wordt groter en Google hecht steeds meer waarde aan goede content. In plaats van snel, kort en veel kun je dus beter gaan voor lang, waardevol en iets minder. Bedenk je welke vragen er bij jouw doelgroep spelen en geef daar het beste antwoord op. Lange, superwaardevolle pagina’s/artikelen van soms wel over de 1500 woorden scoren tegenwoordig het beste. Bovendien helpt het als het onderwerp van je pagina voor langere tijd relevant blijft. Zie je content dus niet meer als iets wat snel even moet, maar als een langetermijnsinvestering. Ook hier geldt trouwens dat je jouw bestaande content vaak heel goed kunt samenvoegen. Zo zet je in korte tijd een hele waardevolle, goed vindbare pagina in elkaar.

Meer SEO tips?

Neem contact op