tech

5 digitale tips tijdens COVID-19

Leestijd
2 minuten
Aantal lezers
0X
Auteur
Vera
Auteur

Als techhub werken wij altijd al digitaal en in the cloud. De overstap naar het thuiswerken was voor ons dan ook makkelijk gemaakt. We delen graag 5 digitale tips, tricks en tools die we zelf gebruiken en van pas komen tijdens de coronacrisis.

Binnen Google Mijn Bedrijf kun je een COVID-19 update plaatsen. Hierin kun je aangeven of jouw bedrijf nog open is tijdens de coronacrisis en zo ja, wat voor maatregelen je hebt genomen om het bezoek volgens de richtlijnen te laten verlopen.

Voor onze klant Van Leeuwen Autocenter plaatsten wij een COVID-19 update. Dit is de manier waarop het zichtbaar is op een mobiel apparaat. Je ziet dat de update vrij veel schermruimte in beslag neemt in het overzicht. Een belangrijke aandachtstrekker voor je organische zoekverkeer!

Hoe plaats je een COVID-19 update?

  1. Log via je computer in bij Google Mijn Bedrijf. Selecteer de gewenste locatie (indien je meerdere locaties beheert).
  2. Klik in het menu op ‘Posts’.
  3. Kies bovenaan de pagina het tabblad 'COVID-19-update'.
  4. Klik op ‘Voorbeeld bekijken’ om een voorbeeld van jouw post te bekijken. Als je tevreden bent met het voorbeeld, klik je rechtsboven op ‘Publiceren’.

Via Whereby nodig je eenvoudig klanten uit in jouw digitale vergaderruimte zonder dat zij daar een account voor hoeven aan te maken. Ze hebben hiervoor geen Skype of Gmail -account nodig en ze hoeven ook geen App te downloaden. De videomeeting werkt op desktop én mobiel op zowel Android als iOS.

Whereby beschikt over de optie om je scherm te delen, zodat je ook makkelijk presentaties kunt geven of collega’s mee kunt laten kijken met jouw werk. De integratie met YouTube maakt het eenvoudig om video’s af te spelen binnen de virtuele meeting.

De tool is gratis beschikbaar voor één digitale ruimte met toegang tot 4 personen. Daarna betaal je 9.99 dollar per maand.

Naast dat het erg handig is voor meetings met klanten, is het voor intern gebruik ook erg handig. Zo maakten wij twee meetingruimtes één voor met klanten en één voor intern. Waar we bijvoorbeeld op vrijdag teammeetings en virtuele borrels houden.

E-learning biedt een uitkomst voor alle trainingen, opleidingen en cursussen die je normaal gesproken in een klaslokaal volgt. Met de software van Learnspot kunnen werknemers binnen jouw organisatie zijn of haar kennis ontwikkelen, waar en wanneer ze maar willen.

Learnspot is in 2016 ontwikkeld door Webtraders. Momenteel wordt het veel gebruikt door diverse grote en mkb-bedrijven voor het opleiden van hun medewerkers, maar ook voor digitale onboardingstrajecten en toelatingstoetsen.

Binnen Learnspot kun je een Whitelabel aanmaken, zodat de omgeving volledig in jouw huisstijl is. Voor de cursist is het op die manier echt alsof zij of hij in de omgeving van jouw bedrijf zit.

Meer weten over Learnspot? Bekijk onze case.

Een van de meest gebruikte communicatiekanalen binnen digitale bureaus is Slack. We gebruikten dit chatprogramma ook al op kantoor, maar nu we thuiswerken bewijst het zijn waarde dubbel en dwars.

Simpelweg kun je via Slack chatten met je collega’s. Het is een soort MSN, maar dan zonder buzzers en voor bedrijven. Het scheelt je zo’n 100 e-mailtjes per dag. Naast 1-op-1 gesprekken kun je ‘channels’ aanmaken voor het hele team of juist voor specifieke afdelingen. Zo hebben onze marketing- en developmentafdeling een apart kanaal, waarin werk specifieke vraagstukken worden besproken. Maar ook een ‘shootme’-channel, waar je om feedback kunt vragen en een ‘inspiratie’-channel waar je inspirerende content kunt delen. Behalve chatten kun je ook videobellen met Slack. In de gratis versie is dit beschikbaar voor videocalls tot 2 personen.

Onderling contact houden binnen het team is uiterst belangrijk. Op deze manier kunnen collega’s, ook al zitten ze op afstand, snel met elkaar schakelen. Daarnaast is het ook een sociaal middel. Teambonding blijft belangrijk, helemaal in deze tijd. Het gebruik van gifjes en emoji’s maakt de tool ook geschikt voor informele gesprekken.

Slack is gratis beschikbaar (met limiet).

Heb jij een kladblokje op je bureau liggen waarop je neergekrabbeld hebt wat je deze week moet doen? Vol met uitroeptekens (extra belangrijk!), sterretjes* (aantekening 5 regels verder) en strepen (DONE)? Dat kan handiger.

Met Trello kun je de to-do list van jou én van je team digitaliseren. Je kunt zelf taken en fases aanmaken. Bijvoorbeeld de klassieker: to-do, doing, done. Naast je eigen to-do list kun je ook borden aanmaken voor diverse projecten.

Wij gebruiken Trello bijvoorbeeld tijdens het ontwikkelen van een website of platform. Verschillende mensen werken dan aan dit project, daarom hebben we een gezamenlijke to-do list. Je kunt zo precies zien waar je collega’s mee bezig zijn en of alles wat gedaan moet worden, gedaan is.

Trello is gratis beschikbaar (met limiet).

Neem contact op

Kennismaken?

Wij delen graag onze inzichten en ervaringen over nieuwe digitale trends binnen design, tech & marketing

Paul