De reden waarom jij je eigen website altijd achterstelt

Twee jaar gelegen keek ik naar de website van Webtraders.nl en dacht: “Dit kan echt niet meer”. Wij zijn een internetbureau dat niet eens zijn eigen website op orde heeft.

Dagelijks zeg ik tegen bedrijven: “Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe website?”. Veel moeite hoef ik niet te doen om ze te overtuigen. Zij zien ook wel dat, dat nodig is. Nog geen week later zit ik met ze om de tafel om te bespreken wat voor gaaf design we voor ze gaan maken. Maar dan kaatsen zij de bal terug. ‘Bedankt Arnoud, helemaal top, maar wordt het voor jóu niet eens tijd voor een nieuwe website?”

Niet alleen klanten, maar ook sollicitanten kijken je raar aan. In sollicitatiegesprekken kreeg ik van potentiële werknemers te horen dat mijn website er niet uit zag. Dan kun je jezelf wel voor je kop slaan. Wie wil er nu werken bij een internetclub, dat zelf een draak van een website heeft?

Ik kies altijd voor de klant

Je eigen website stel je op een of andere manier toch altijd achter. Ik ben net als "de schoenmaker" die op oude afgetrapte schoenen loopt. Ooit waren mijn eigen schoenen heel mooi en wilde iedereen ze hebben. Nu maak ik voor iedereen schoenen, maar vergeet ik de vertrapte zolen waar ik zelf op loop. Niet echt een goed visitekaartje voor nieuwe klanten.

Natuurlijk wist ik wel dat onze website verbeterd moest worden. Onbewust loop ik daardoor een hoop nieuwe klanten mis. Maar als ik de keuze heb tussen een project voor nieuwe klant dat mij direct meer omzet oplevert of werken aan mijn nieuwe website, dan kies ik altijd voor het project van de klant.

Het grootste probleem

Het moeilijkste wat er is, is het aanpakken van je eigen website. Het is nooit prioriteit. Je werkt een beetje tussen de projecten door aan je eigen website. Tijd is misschien wel het grootste probleem. Zodra je eindelijk de tijd hebt gevonden om een nieuw ontwerp te maken, moet je dat ontwerp omzetten naar een website. Een half jaar later wil je eindelijk de website gaan bouwen. Je werpt nog eens een kritische blik op het ontwerp, je bent toch niet helemaal tevreden en je gooit het weer helemaal om.

Je verliest omzet

Maar er komt een punt waarop je beseft dat je omzet laat liggen. Je denkt te kiezen voor omzet, door te kiezen voor de klant. Maar je verliest omzet omdat je niet voor jezelf kiest. Pas als je jezelf als een serieuze klant gaat zien, gaat die website er komen.

Dus nu, met trost en een beetje schaamte dat het zolang heeft geduurd, presenteer ik jullie onze nieuwe website!

Wil jij een nieuwe website?

Neem contact op